Політика
Новий рівень податку на землю в Кропивницькому: як виживати бізнесу?
Розвиток прозорого бізнесу в тому чи іншому регіоні прямо впливає на його соціально-економічне життя, а рівень оподаткування фізичних та юридичних осіб певною мірою визначає стан і рівень інвестиційної привабливості. У Кропивницькому, як і в кожному українському місті, власники та користувачі земельних ділянок мають сплачувати за них земельний податок або орендну плату, що обчислюються у відсотках від нормативної грошової оцінки цих земель.
Про це інформує “Моє Місто” з посиланням на “Прожектор“.
12 липня 2018 року на засіданні 12 сесії сьомого скликання міської ради міста Кропивницького депутатами був погоджений проект-рішення «Про затвердження технічної документації з нормативної грошової оцінки земель міста Кропивницького Кіровоградської області», який складався усього з двох сторінок. В даному випадку, назва говорить сама за себе. Нова технічна документація була виготовлена Командитним товариством науково-впроваджувальною фірмою «Нові технології», офіс якої базується в Херсоні. Фактично, нормативна вартість земельних ділянок у грошовому еквіваленті, визначена в цій документації, є базою для щорічного розрахунку орендної плати та земельного податку для користувачів і власників земельних ділянок. Відповідно до Податкового Кодексу, нова нормативно-грошова оцінка земель має застосовуватися з 1 січня 2019 року, тобто майже через півроку після розгляду проекту-рішення на сесії.
Питання досить складне й важливе, а відтак потребувало ґрунтовного вивчення з боку депутатського корпусу. Незважаючи на це, під час розгляду відповідного проекту рішення на постійних депутатських комісіях, технічна документація з нормативної грошової оцінки земель детально не вивчалася, а сумніви щодо доцільності її затвердження в такому вигляді висловили лише декілька депутатів. Серед них були члени планово-бюджетної комісії Ігор Волков та Олександр Цертій.
Разом з тим, без належного розгляду, аналізу та обґрунтування, депутатською більшістю було в цілому погоджено винесений проект-рішення. При цьому не прогнозувалися результати прийняття документа в такому вигляді.
А призвело це до наступного: власники та користувачі земельних ділянок, згідно витягів у Держгеокадастрі, отримали нові розрахунки сплати за землю, які перевищують попередні в 2-6 разів. Тобто, якщо в минулому році середня вартість орендної плати за земельну ділянку складала 170 грн./кв.м., то з 1 січня 2019 року вона сягнула 445,92 грн./кв.м. В Держгеокадастрі підприємцям не пояснили причини такого різкого зростання, посилаючись на рішення міської ради Кропивницького «Про затвердження технічної документації з нормативної грошової оцінки земель міста Кропивницького Кіровоградської області».
Варто зазначити, що приватні підприємці, окрім плати за землю, сплачують також обов’язковий податок з фізичних осіб у розмірі 18% та воєнний збір – 1,5%.
У 2016 році середня вартість орендної плати за земельну ділянку складала 20 грн./кв.м., в 2017-2018 – 170 грн./кв.м.(!), а в 2019 році ця сума сягнула рекордного показника в 445,92 грн./кв.м.Така орендна ставка, як і земельний податок, що зріс пропорційно, – є абсолютно непідйомними для підприємств, малого, середнього бізнесу і несуть реальну загрозу їх існуванню, що може призвести до закриття виробництв та скорочення робочих місць. Створюються умови, котрі взагалі ставлять під сумнів подальше існування й розвиток малого, середнього та великого бізнесу в обласному центрі. В цьому переконаний генеральний директор ПрАТ «КАТП «Агробуд Автосервіс» Володимир Кириченко:
«Отримав у держгеокадастрі новий витяг, згідно якого підприємство має сплачувати земельний податок. У мене виникло безліч запитань. Наприклад, коефіцієнт ідентифікації земель промисловості у минулому році був 1,2. Зараз заклали показник 3. Тобто, якщо раніше ми сплачували 19 000, то тепер маємо сплатити 97 000 гривень за місяць. Можливо, це якась помилка… До того ж, неймовірно бентежить сума середньої вартості за землю – 445 грн., 92 коп. за кв.м. Раніше, в 2016 році ми сплачували 4600 гривень на місяць. Потім підняли до 19 000. Ми з розумінням поставилися до такого підвищення, зважаючи на складну економічну ситуацію в країні та наявність зовнішньої агресії. Але теперішнє зростання є для нас непідйомним. Підприємство зможе функціонувати, але наскільки довго і наскільки прибутковим воно буде за таких обставин, – питання складне. ПрАТ «КАТП «Агробуавтосервіс» сплачує всі визначені законом податки в міський бюджет. Наразі вони досить значні. Куди йдуть ці кошти, не зовсім зрозуміло. Адже елементарно дорожнє покриття в промислових зонах ніхто не оновлював, і, на скільки розумію, не збирається. Щодо підвищення плати за землю, то переконаний.: це тільки зашкодить розвитку підприємства. Та й взагалі негативно вплине на розвиток бізнесу в Кропивницькому».
Витяг за 2018 рік:
Витяг на 2019 рік:
Представник приватної особи Яковенко А.В., фірма якої спеціалізується на наданні послуг зі стоянки вантажних автомобілів розповідає наступне:
«У 2017 році ми сплатили 32 000 гривень за землю. В 2018 вже 80 000 гривень. Зараз повинні сплатити 175 000 гривень протягом 60-ти діб. Для прикладу, в 2017 році в місяць я сплачував до 1000 гривень, в 2018 – 6600 гривень, а зараз маю платити 14 500 гривень! В держгеокадастрі ніхто нічого не пояснює. До того ж, є відповідне рішення міської ради. Прийняті зміни прямо загрожують існуванню стоянки, адже подальше її утримання стане нерентабельним. Прибуток значно нижчий за податки, які необхідно сплачувати. Мотивація підвищення середньої вартості орендної плати за земельну ділянку в 2,6 рази є для мене незрозумілою. Курс долара за цей час суттєво не змінювався. За моїми розрахунками, з огляду на інфляцію, підвищення можливе максимум до 200 грн./кв.м. Звідки взялася сума в 445грн./кв.м? Не маю жодних сумнівів, що відтепер ми просто будемо працювати «в мінус». Документ необхідно переглядати».
Підприємці прогнозують, що таке рішення призведе до ще більшого занурення бізнесу в тінь, а чесні приватні особи просто не зможуть сплачувати встановлені податки, внаслідок чого будуть змушені закривати власні справи. Підприємства стануть збитковими, а робочі місця доведеться скоротити.
З цього приводу ми звернулися за коментарем до депутата міської ради, члена постійної земельної комісії Віталія Бєлова:
«Коли я піднімав питання стосовно підвищення плати за землю, то тодішній начальник управління земельних відносин Владов В.О. запевнив, що підвищення відбудеться максимум на 30%. Про це він висловлювався неодноразово. Щодо зростання плати в 2 або в 3 рази взагалі мова не йшлася. Це дуже негативно вплине на розвиток підприємництва в місті, адже, якщо представники малого бізнесу ще зможуть якось жевріти, то середньому й великому бізнесу буде вкрай важко».
Отже, за словами В. Бєлова, депутатський корпус не був ознайомлений із винесеними на сесію розрахунками, а представники управління земельних відносин в усній формі надали неправильні дані, тим самим увівши в оману, зокрема, членів планово-бюджетної комісії. Ця інформація була підтверджена колишнім головою бюджетної комісії в міській раді, а нині головою Громадської ради при Кіровоградській ДФС Ігорем Волковим:
«Як Ви знаєте, в минулому році затвердили новий документ про нормативну грошову оцінку земель. Будучи тоді головою планово-бюджетної комісії, я задавав питання працівникам земельного управління про те, які конкретно цифри будуть закладені в технічну документацію, а також яким чином здійснюватимуться укладання додаткових угод по діючим договорам. На жодне запитання я не отримав вичерпної відповіді. Представники управління земельних відносин переконували, що підвищення не сягне більше 30%. Надану інформацію я поставив під сумнів та попросив здійснити розрахунок на прикладі будь-якої земельної ділянки. Втім відповіді я також не отримав. Тому прийняв рішення не голосувати за прийняття даного документа ні на засіданні бюджетної комісії, ні на засіданні сесії міської ради. На відміну від більшості депутатів нинішнього скликання, я усвідомлюю важливість ситуації і несу відповідальність за свої дії».
Ігор Волков висловив думку, що нинішня депутатська більшість (представлена фракціями «Наш край” – “Опозиційний блок»), поставивши в пріоритет максимальне наповнення бюджету будь-яким способом, не вивчає належним чином суть питань і не прораховує можливі ризики та негативні наслідки. За словами І. Волкова, ніхто з депутатів не вивчав норми технічної документації, а голосування проходило практично «в сліпу».
«Я згоден, що потрібно періодично переглядати нормативну грошову оцінку земель, але мене неймовірно дивує і вражає, чому ніхто з депутатів не розглянув сам документ і не ознайомився з новими цифрами. Якщо у нинішньої міської влади залишилась хоч якась крапля совісті, то необхідно зараз спробувати переглянути показники цієї нормативно-грошової оцінки та зупинити дію документа (що вони навряд чи зроблять, адже не полюбляють визнавати свої помилки). Або для початку звернутися до фірми-розробника, вимагаючи ґрунтовних пояснень та уточнень. За таких умов стає очевидно, що під весь бізнес у Кропивницькому міською владою була підкладена «велика свиня». Вважаю, що більшість депутатського корпусу в цьому відношенні виявила непрофесіоналізм. Це стосується всього керівництва міської ради. А управління земельних відносин просто всіх «підставило», надавши неправдиву інформацію, що підвищення відбудеться тільки на 30%», – розповів Ігор Волков.
Голова фракції ВО «Батьківщина» в міській раді Кропивницького, член постійної комісії з питань бюджету, податків, фінансів, планування та соціально-економічного розвитку Олександр Цертій(який також не голосував за «славнозвісний» проект-рішення 12 липня 2018 року) переконаний, що ситуація, котра наразі склалася у Кропивницькому, є певною мірою наслідком загальнодержавної політики, здійснюваної в даній сфері й розглядає проблему глобальніше:
«Це неприпустима ситуація. Вона зайвий раз свідчить про те, що нинішньою владою, як на державному, так і на місцевому рівнях, підприємці, малий та середній бізнес розглядаються лише як об’єкти для наповнення бюджетів усіх рівнів та обслуговування інтересів провладних еліт. Немає розуміння того, що сильну економіку в країні можна побудувати лише розвиваючи підприємництво, залучаючи внутрішні та зовнішні інвестиції у промисловий потенціал, де має створюватись високотехнологічна продукція і послуги з високою доданою вартістю. Сьогодні Україні, як ніколи, потрібні нові високооплачувані робочі місця, а не високі податки, акцизи й тарифи. Бездумний курс влади на повну лібералізацію та відкриття зовнішніх ринків призвів лише до збільшення імпорту в нашу країну, шаленої деіндустріалізації, закриття підприємств, відтоку капіталу та поступового перетворення України в аграрно-сировинний придаток більш розвинених країн. Фракція «Батьківщини», що знаходиться в опозиції до влади на всіх рівнях, не голосувала за це рішення, розуміючи негативні наслідки для бізнес середовища та інвестиційної привабливості нашого міста. Ми наголошували, що зараз не час збільшувати фінансове навантаження на підприємців та підприємства міста, а додаткові кошти в бюджеті треба шукати за рахунок ліквідації неефективних схем їхнього витрачання, повної прозорості та відкритості у роботі виконавчих органів та комунальних підприємств, легалізації неоформлених земельних ділянок під нерухомим майном та тимчасовими спорудами (МАФами), де взагалі не сплачуються кошти за користування землею комунальної власності. Ми зараз вивчаємо питання щодо можливості скасування або перегляду нормативно-грошової оцінки земель, що була затверджена депутатами більшості «Нашого Краю – Опозиційного Блоку», – розповів Олександр Цертій.
За поясненнями ми також звернулися до управління земельних відносин. Проте надати коментар щодо процедури та ціни замовлення технічної документації з нормативно-грошової оцінки земель міста Кропивницького, а також обґрунтувати підвищення середньої вартості земельної ділянки до 445,92 грн./кв.м. в управлінні відмовилися, порадивши скласти письмовий офіційний запит, що ми й зробили. Наразі редакція «Прожектора» чекає на відповідь, адже інформація про укладений договір відсутня на майданчику публічних закупівель «Prozorro», що викликає здивування, адже замовлення технічної документації коштує значних коштів з міського бюджету.
Зрозуміло, що в цій ситуації без відповідей залишаються безліч запитань, а саме: обумовленість в технічній документації такого суттєвого підвищення вартості землі; недостовірна інформація представників земельного управління щодо максимального підвищення на 30%; пасивність депутатського корпусу й керівництва міськради при розгляді відповідного проекту-рішення; ймовірної зацікавленості в цьому певних осіб… Прикро, що від вищезазначених дій страждає розвиток бізнесу в місті (яке й без того не може похвалитися високим рівнем інвестиційної привабливості), а підприємцям створюються нестерпні умови для здійснення ними успішної діяльності.
Отже, крапка в цій історії не поставлена. Але беззаперечним є те, що підприємці вимагатимуть перегляду прийнятого «під шумок» неоднозначного рішення депутатів та обґрунтування закладених розрахунків у документах технічної документації.
Далі буде.