Політика
Фінансування депутатських округів у Кропивницькому
Розподіл коштів у 2017-2018 році був нерівномірний.
Рівень благоустрою в нашому місті залежить від багатьох факторів: ефективної діяльності служби ЖКГ, належного фінансування об’єктів, якісного виконання робіт, сумлінної діяльності виконавчих органів та дотримання порядку на прибудинкових територіях власне самими мешканцями.
На початку 2017-го року депутатською більшістю в міській раді Кропивницького з «помпою» була прийнята «Програма утримання, благоустрою та розвитку житлово-комунального господарства міста Кропивницького на 2017-2021 роки», яка передбачає здійснення ремонтних робіт у тому числі по внутрішньодворовим дорогам.
Дана програма презентувалася керівництвом управління житлово-комунального господарства як абсолютно виважена та збалансована з точки зору розподілу об’єктів та робіт по території міста та фінансових можливостей міського бюджету на найближчі 5 років. Згідно документу, мешканці багатьох багатоквартирних будинків повинні були отримати нове дорожнє покриття прибудинкових територій.
Щоправда, уже після перших місяців дії програми, попри задекларовану управлінням ЖКГ збалансованість, в неї хаотично, майже на кожному засіданні сесії міської ради, почали вноситись зміни та правки, так що зараз, навіть найуважніші депутати не можуть дати однозначну відповідь на запитання – якою є остаточна редакція й перелік об’єктів у цій програмі. Що там вже говорити про простих мешканців міста. Попри велику кількість доданих у програму об’єктів, зі списку був виключений певний перелік прибудинкових територій, які також потребують ремонту. З чим це пов’язано – можемо лише здогадуватися. Втім, роботи на інших ділянках таки були проведені.
Певних утисків зазнали райони, які відносяться до депутатських округів партій «Батьківщина», у якої з 6-ти територій залишилося 4. Два об’єкти, що потребують ремонту були проігноровані. В цей список також увійшли «РПЛ», Об’єднання «Сампопоміч» та ВО «Свобода». В той же час, у політичних об’єднань «Наш Край» із 12-ти стало 11, а в «Опозиційного блоку» взагалі без змін – 8 доріг. Разом з тим, замінили також окремі вулиці, на яких передбачалося проведення робіт.
Інформація про заключені договори між Управлінням ЖКГ та фірмами, що надають послуги, в повному обсязі міститься на сайті «Е-дата». Прожектор вирішив ознайомитися із тими задачами, котрі були поставлені і мали вирішитися протягом 2017-2018 років.
Склалася досить цікава ситуація. Проаналізувавши дані по угодам із капітального ремонту внутрішньодворих доріг у 2017 році, ми помітили, що одним районам та вулицям приділялася значно більша увага, ніж іншим. Схожа історія і з фінансуванням.
Цілком можливо, що свою роль тут відіграє політична складова. Нинішня більшість у міській раді міста Кропивницького утворена фракціями «Нашого краю», «Рідного міста» та «Опозиційного блоку». Збіг це чи ні, але в більшій мірі кошти виділялися на округи саме їхніх депутатів. У той час, як, наприклад, «Самопоміч» не отримали майже нічого. Керуючись такою логікою, виходить, що програми управління ЖКГ збалансовані не в інтересах містян – а в інтересах певних політичних сил, що представляють більшість в міській раді. Для них це дуже зручний інструмент загравання з виборцями задля збереження своєї більшості і влади в міській раді після наступних виборів. Що ще гірше – нинішня міська влада може використовувати ці програми, як своєрідний тиск на депутатів, які знаходяться в опозиції, мають власну думку і позицію відносно процесів, що відбуваються у виконавчих органах та системі місцевого самоврядування.
Стверджувати на сто відсотків, що вся справа в цьому ми не можемо, але знайти інше пояснення щодо таких разючих відмінностей у фінансуванні та виконанні ремонтних робіт на окремих мікрорайонах та вулицях міста дійсно важко.
Отож, перейдемо до простих цифр.
Нами було досліджено 27 оприлюднених договорів на здійснення капітальних ремонтів внутрішньодворових доріг Кропивницького, підписаних між Управлінням ЖКГ та здебільшого приватними підприємствами у 2017 році.
Серед усіх депутатських груп і фракцій з великим відривом домінує «Наш край», лідером якої є секретар міської ради Андрій Табалов. На округи депутатів від його політичної сили кожний раз виділялися бюджетні кошти в сумі близько одного мільйону гривень.
З отриманої інформації нам вдалося скласти своєрідний рейтинг серед політичних сил відносно цього питання. З великим відривом таблицю очолює той таки «Наш край»:
Як бачимо, всі політичні сили перебувають приблизно в однаковому становищі, окрім «Нашого краю», який зосередив на округах своїх депутатів найбільшу кількість бюджетних коштів. На чотири об’єкти, розташовані на округах депутатів від «Батьківщини», було загалом виділено 1 257 471 грн, в той час, як лише на одну вулицю з округу А.Табалова (Наш Край) виділяється 1 201 104грн.
Ми вирішили дізнатися, чи змінилася кардинально ситуація у 2018 році і ось яку картину отримали:
Отже, в 2018 році ситуація виглядає ще цікавіше. Рейтинг очолюють «Радикальна партія», «Наш край» та «Опозиційний блок». Привертає увагу «Опозиційний блок», який отримує тільки на округ одного депутата (пані Лілії Матяшової») суму в розмірі 2 244 914 грн. для здійснення ремонту внутрішньодворових доріг. Тим часом інші мікрорайони, за якими закріплені опозиційні депутати – жодної копійки на такі ремонти не отримують.
Свого часу, міський голова відкрито заявляв та наголошував, що будь-яке виконання ремонтних робіт в інтересах громади має розглядатися виключно в господарській площині. Політичні баталії не повинні втручатися й впливати на ці процеси. Думка цілком справедлива, проте в реальності ситуація виглядає не так райдужно, як би того хотілося. Очевидно, що управління ЖКГ має власну позицію і свої центри впливу в цьому питанні. Складається враження, що розмір виділених коштів залежить від того, до якої політичної сили входить той чи інший депутат.
Щоправда, є депутати, які намагалися змінити подібний підхід в розподілі коштів міського бюджету. Наприклад, депутат Олександр Цертій неодноразово виносив на розгляд сесії ініціативи та програми, які мали б розірвати порочне коло політичних домовленостей в міській раді, відновили би паритет у розподілі коштів на мікрорайони міста, та дали б реальну можливість територіальній громаді самостійно вирішувати – які роботи за кошти міського бюджету виконувати на територіях, де вони проживають. Мова йде про програму «Виконання доручень виборців», програму «Співфінансування робіт з енергозбереження, реконструкції, проведення капітальних ремонтів, технічного переоснащення спільного майна у багатоквартирних будинках міста Кропивницького» та програму «Фінансової підтримки органів самоорганізації населення приватного сектору м. Кропивницького».
Всі ці ініціативи були спрямовані на те, щоб саме мешканці міста, а не депутати та виконавчі органи, в рамках спеціальних програм, самостійно вирішували куди направити бюджетні кошти для виконання робіт та заходів в багатоквартирних будинках, на вулицях, територіях приватного сектору, мікрорайонах і, що не менш важливо, отримали можливість контролювати вартість та якість виконання цих робіт. Але ці ініціативи не були підтримані депутатською більшістю Нашого Краю – Опозиційного Блоку, яка, очевидно – не хоче втрачати контроль над фінансовими потоками з міського бюджету, а також свій вплив та владу в міській раді.
Так що наразі у містян залишається лише одна можливість вирішити свої наболілі та актуальні проблеми у сфері дорожнього та житлово-комунального господарства, благоустрою – і надалі оббивати пороги виконавчих органів, депутатів, міського голови з проханням вирішити ці питання, а потім чекати на «політичну доцільність» для управління ЖКГ та лідерів депутатської більшості у виконанні відповідних робіт.