Аналітика / Блоги
Коли приймуть новий Статут міста у Кропивницькому?
Документ розроблений, втім досі навіть не оприлюднений.
ДЛЯ ДОВІДКИ.
Статут міста – це мала Конституція територіальної громади. Він визначає правовідносини у самій громаді та із зовнішнім середовищем. Статут територіальної громади не може суперечити Конституції України та законам України, прийнятим на її основі.
Про це інформує “Моє місто” з посиланням на “Прожектор“.
В кожному обласному центрі України прийняті свої Статути, які визначають місцеве самоврядування в місті, участь членів територіальної громади у його здійсненні, органи і посадові особи місцевого самоврядування, відкритість та прозорість у їх діяльності, матеріально-фінансову основу місцевого самоврядування тощо.
Простіше кажучи, це документ, яким може та повинна керуватися територіальна громада і який містить положення, що стосуються багатьох сфер життя містян. Так, це своєрідна Конституція на мікрорівні. За аналогією: на макрорівні, чи може існувати сучасна держава без прийнятої Конституції? Відповідь очевидна – ні. В іншому разі її поглине анархія, а про жодні проблиски демократії доведеться забути. Приблизно така ж ситуація і з містами, які розташовуються на її території.
У Кропивницькому, на жаль, Статут у новій редакції досі не прийнятий. До нещодавнього часу діяли норми зразка 2006 року, затверджені більше 10-ти років тому. Не можна сказати, що наразі громада й депутатський корпус займають настільки пасивну позицію, що не в змозі (або не хочуть) попрацювати над новими положеннями та новим проектом документу. Навпаки, проект нового Статуту вже розроблений депутатами й активістами. У ньому прописані досить корисні й актуальні речі, приміром, норми, передбачені в Розділі 3, статті 16:
Крім того, в оновленому Статуті в додатках йдеться про звітування Кропивницького міського голови, постійних комісій міської ради та депутатів; консультації з громадськістю; про загальні збори (конференції) членів територіальної громади за місцем проживання; про місцеві ініціативи, громадські слухання; передбачається процедура сприяння проведення громадської експертизи діяльності органів та посадових осіб місцевого самоврядування в місті Кропивницькому.
Тобто запропоновані ініціативи покликані розвивати демократію в обласному центрі та максимально залучати громаду у вирішенні актуальних проблем Кропивницького. Зрозуміло, що комусь із нинішніх місцевих політиків це може не подобатись: адже набагато зручніше приймати рішення без діалогу з мешканцями. Не всі полюбляють прозорість.
Ще 25 жовтня 2016 року міський голова Андрій Райкович надав розпорядження про створення робочої групи для підготовки проекту нової редакції Статуту територіальної громади міста Кропивницького, а контроль за виконанням даного розпорядження був покладений на секретаря міської ради Андрія Табалова.
14 серпня 2017 року секретар міськради Андрій Табалов на нараді з керівниками виконавчих органів актуалізував проблему реалізації реформи з демократизації суспільного життя. Він зазначав, що чинний Статут 2006 року є застарілим, а новий, на переконання А.Табалова, можна прийняти вже восени 2017 року.
Наразі добігає кінця 2018 рік. Статут не прийнятий досі.
Що цьому перешкоджає, і хто, можливо, гальмує процес? За відповіддю на це запитання ми звернулися до члена правління «Асоціації Політичних наук» та члена робочої групи щодо внесення змін до Статуту територіальної громади міста Кропивницького Олени Сінченко:
«Проект Статуту, який має бути оприлюднений і винесений на розгляд сесії міської ради, розроблений «Асоціацією Політичних Наук» разом з депутатами. За основу був взятий варіант, напрацьований нами спільно з фінансовим управлінням. Безперечно, вносилися правки для того, щоб він задовольняв абсолютно всіх. Наразі Статут не потребує жодних доопрацювань, адже його розробляли і громадські активісти, і міська влада. Законодавство в цій сфері змін не зазнало. Більше того, ми таким чином розробили Статут, що, навіть у разі зміни певних положень чинного законодавства, проект Статуту змінювати не доведеться. Він абсолютно адекватний, виважений, законний, тому виносити його на оприлюднення та розгляд можна хоч зараз. Чому процес затягнувся? Ймовірно, головна причина – відсутність політичної волі. В кого саме конкретно, я відповісти не можу. Але, на мою думку, повторюся, ключовим є відсутність політичної волі, адже старий Статут є зручним для будь-якої влади, тому що роль громади там перебуває на останніх місцях і фактично нічого не вирішує.»
Натомість начальник відділу з питань внутрішньої політики Сергій Запорожан зазначив наступне:
«Проект Статуту дійсно напрацьований. Оприлюднення затримується, тому що документ дуже об’ємний. Необхідно його грамотно вичитати й усе підготувати належним чином. Це потребуватиме певного часу. Гадаю, що на початку наступного тижня Статут буде оприлюднено. З ним зможе ознайомитися громадськість та депутатський корпус. А далі запуститься відповідна процедура: місяць він «висітиме», почнеться обговорення Громадською радою, будуть прийматися уточнюючі пропозиції, а вже потім, за підсумками, через якийсь термін, Статут буде винесений на сесійне засідання. Загалом, якщо оцінювати його зміст, то він значно прогресивніший за попередній варіант. Сподіваємося, що цей процес охопить найближчі декілька місяців».
Сергій Запорожан наголосив, що робота в цьому напрямку ним проводиться і невдовзі місто зможе отримати новий Статут.
Ми звернулися також за коментарем до голови робочої групи, секретаря міської ради Андрія Табалова. Очільник міського депутатського корпусу зауважив:
«Є певна загруженість управління внутрішньої політики. Я Запорожану Сергію Віталійовичу вже і погрожував, і догани «вліплював». Він скаржиться на те, що не вистачає часу, тому що громадський простір дуже серйозно збільшився за останні роки, і він просто фізично не встигає виконуватисвою роботу. На всіх акціях потрібно бути присутнім. Мені, чесно кажучи, соромно за те, що я вже рази три пообіцяв… Статут уже готовий. Питання мало бути вирішене ще влітку цього року. Я тільки «за», щоб проект було виставлено на сайт, і вже розпочалась дискусія між депутатами міської ради. Я таке розпорядження надавав уже разів 10. Повторюся, Статут мав бути оприлюднений ще влітку цього року. В мене немає ніякого бажання, як можуть припускати певні активісти, якимось чином загальмувати цей процес».
Член робочої групи та депутат міської ради Олександр Цертій висловив свою позицію наступним чином:
«Останній раз робоча группа збиралася в січні цього року. Тоді всі спірні моменти були вирішені, а також напрацьована остаточна редакція Статуту разом з додатками. Але з незрозумілих причин на сесію міської ради документ направлений так і не був. Якщо цього не відбудеться найближчим часом, то я особисто, як член цієї робочої групи та депутат міської ради, сам винесу й зареєструю – для того, аби він якомога швидше потрапив на розгляд сесії. Це станеться у тому разі, якщо виконавчі органи не наважаться на цей крок найближчим часом».
Варто зазначити, що наразі у ЗМІ та соціальних мережах активно обговорюються результати дослідження «Індекс демократичності міст». В загальному рейтингу з 24 українських міст Кропивницький посів (УВАГА !) 19-те місце. Насамперед, оцінювалася якість місцевих правових процедур, які регулюють прозорість роботи міської ради і можливість залучення громадян до вироблення місцевих рішень. Про те, як вказане вище реалізується у Кропивницькому, найкрасномовніше свідчить п’яте місце з кінця у наведеній статистиці. Але воно, на щастя, не останнє. Тому жевріє надія, що ситуація невдовзі зміниться, а місто отримає новий прогресивний Статут територіальної громади. Принаймні, так обіцяють посадовці…