Політика

Як закупляється паливо для кропивницьких комунальників

«ОККО», «WOG», «КЛО», «SOCAR». Ви точно знаєте цих паливних грандів, навіть якщо не є автовласником. Їхні заправні станції – по всій країні, реклама – на кожному кроці. Але навіть вони у Кропивницькому не можуть конкурувати…з невеликою локальною компанією «Титан-Кіровоград». Принаймні в бюджетній частині.

Про це інформує “Моє Місто” з посиланням на матеріал “Без купюр“. 

«Титанічний» монополіст

«Титан-Кіровоград» була зареєстрована ще в 2010 році. Але активним учасником публічних закупівель компанія стала рівно два роки тому – наприкінці серпня 2017-го. Успішно замінивши на ринку свого попередника ТОВ «Білий ведмідь». Підприємство зайняло нішу основного постачальника палива для більшості великих комунальних підприємств Кропивницького, не гребуючи однак і побічними замовленнями.

За два роки роботи в ProZorro «Титан-Кіровоград» встиг отримати 108 підрядів на загальну суму 106,3 мільйони гривень. Вельми серйозний показник, особливо враховуючи той факт, що дві третини замовлень – 76 договорів на суму 81,47 мільйонів гривень, фірма отримала на конкурентних торгах. На паливі від «Титан-Кіровоград» зараз, наприклад, їздять ключові для міста «Аварійно-диспетчерська служба», «Ритуальна служба», «Благоустрій» та «Електротранс».

Компанія вийшла в лідери, «посунула» монополіста-попередника. Так же і має працювати бізнес? Звісно. Якщо не знати деталей. Білий попередник Наприкінці 2016 року, після впровадження системи публічних закупівель «ProZorro»,на паливний ринок Кіровоградщини впевнено зайшло ТОВ «Білий Ведмідь». На той момент його власником був Микола Грицай та міський голова Кропивницького Андрій Райкович. Останній залишався в складі засновників до кінця лютого 207 року. Активно попрацювавши фірма встигла взяти участь у 76 торгах та отримати 52 замовлення на суму 25,24 мільйонів гривень.

При цьому контрактів на 24,47 мільйонів було підписано в результаті проведення відкритих торгів. Найбільше замовлення товариству вдалось отримати на початку липня 2017 року, перемігши на торгах КП «Універсал 2005». Тоді за умовами початкового контракту фірма мала поставити комунальникам 20 тисяч літрів бензину А-92 та 149,7 тисяч літрів дизпалива. За свої послуги та товар було виставлено вельми вигідну ціну – 3,05 мільйонів гривень.

Однак за 6 місяців виконання договору «Білий ведмідь» 4 рази ініціював підвищення ціни за літр палива, що, як наслідок, пропорційно зменшувало кількість яку можна було поставити на зафіксовану в договорі суму. При цьому реальний ринковий ріст ціни на паливо був в рази менший за той, якого підприємство досягло підписаними допугодами. Подібний стиль ведення бізнесу із замовниками став «візитівкою» фірми на публічних торгах на що неодноразово звертали увагу місцеві журналісти.

Особливої пікантності подібним діям додавало звісно безпосереднє відношення фірми до очільника Кропивницького та робота з комунальними підприємствами, що фінансують з міського бюджету.

Для успішного виконання взятих на себе зобов’язань підприємству потрібне було обладнання – заправні станції, а також ємності для зберігання палива. Усе це «Білий ведмідь», під керівництвом директора підприємства Тетяни Радіонової, орендував у ТОВ «Титан-плюс».

Окрім того підприємство мало й оформлені договори на перевезення вантажу укладені з ТОВ «БП-ойл». Співпрацювати з обома товариствами «Білому ведмедю» було цілком вигідно, адже їх власниками були все ті ж Грицай та Райкович. «Титанова» тактика Під кінець 2017 року ТОВ «Білий ведмідь» несподівано зник з паливних торгів Кіровоградщини, однак йому на заміну прийшов новий гравець – ТОВ «Титан-Кіровоград».

«Новим» його можна назвати дуже умовно. Бо директором тоді стала вже відома нам Тетяна Радіонова, а власником – Микола Грицай. Той самий бізнес-партнер мера Кропивницького Андрія Райковича по монополісту-попереднику. Сумнівне оновлення. Орендуючи необхідні для тендерів АЗС та ємності для зберігання палива фірма стала основним постачальником бензину та дизпалива для комунальних підприємств міського та обласного рівнів.

Найбільша частка підрядів, а саме 34 замовлення на суму 66,32 мільйонів гривень підприємство отримало від співпраці з усього чотирма замовниками: КП «Електротранс», КП «Універсал 2005», КП «Теплоенергетик» та КНП «Об’єднане автогосподарство медичних закладів Кіровоградської обласної ради», три з яких підпорядковуються безпосередньо міській раді Кропивницького.

Найуспішнішим для «Титан-Кіровоград» є співпраця з комунальним підприємством «Електротранс». Саме фірма бізнес-партнера міського голови стала переможцем усіх завершених закупівель палива, що були оголошені підприємством через систему ProZorro. За цей час «Титан-Кіровоград» підписав з комунальниками 20 договорів на суму 28,8 мільйонів гривень.

Сам міський голова Кропивницького наголошує – на господарську діяльність підприємства не має жодного впливу. «Як очільник міста не маю жодних відношень до фінансових операцій підприємства. Враховуючи, що фірма працює з бюджетом будь яка моя участь була б некоректною та несла загрозу конфлікту інтересів. Саме тому свого часу я вийшов з числа засновників ряду місцевих підприємств», – резюмував Андрій Райкович.

Не зайвим буде сказати, успішність підприємства на торгах забезпечувала перевірена стратегія. В кінці 2017, початку 2018 років цьому сприяли дії самого замовника – дешевші пропозиції просто відхиляли, не рідко по досить формальним причинам. Однак довго така практика тривати не могла і «Титан-Кіровоград» вдався до більш дієвого методу – почав демпінгувати.

Так на більшості конкурентних торгів за останні 12 місяців, в яких брали участь ще хоча б одна фірма,підприємство Грицая спочатку занижувало ціну, не зважаючи на фінансову вигоду від такої пропозиції, а після підписання договору декількома додатковими угодами повертала ціни до ринкових, або близьких до них.

На кожних таких торгах замовник втрачав, однак не гроші, а обіцяне до поставки паливо. Щороку через такі дії учасника КП «Електротранс», яке забезпечує роботу комунального транспорту Кропивницького, щороку недоотримує десятки тисяч літрів палива. Аби було простіше. Уявіть ситуацію – ви ходите по ринку і обираєте яблука. В усіх продавців ціни плюс-мінус однакові, але в одного – суттєво дешевші. Точно такі ж яблука як у всіх, але задешево.

Що ви робите? Дістаєте гроші і просите продати одразу ящик. Але як тільки ви віддаєте гроші в руки продавцю, він перегортає табличку з ціною. І тепер вона така ж як у всіх. А відтак отримаєте ви вже не ящик, а лише три чверті. Якими були б ваші дії? Найімовірніше – обурення, сварка і відмова купувати в цього продавця.

Але директор комунального підприємства Олександр Луценко запевняє, жодних претензій до «паливних улюбленців» не має, свої зобов’язання фірма виконує вчасно та якісно. «Ми оголошуємо торги, вони виграють, які тут питання. Деталі тендерів то вже справи закупівельників, а загалом ми співпрацею задоволені», – наголосив Луценко в телефонному коментарі. Зауважимо, що подібна тактика характерна для «Титан-Кіровоград» не лише у випадку замовників-улюбленців. Так на початку 2019 року фірма стала переможцем торгів організованих КП «Ритуальна служба».

Підписавши у лютому відповідний договір «Титан-Кіровоград» погодився постачати комунальникам бензин А-92 за ціною 24,3 грн/л, а дизпаливо по 25,4 грн/л. Та це виявилась далеко не остаточна ціна. Дотримуючись умов контракту підрядник три місяці підряд підвищував ціну на пальне у підсумку досягши ціни в 27,9 грн/л для А-92 та 28,9 грн/л для ДП. Таким чином попрацювавши лише квартал «Ритуальна служба» вже недоотримає 466 літрів бензину та 1513 літрів «дизеля».

При цьому директор КП Юрій Вісяников зауважив – працюють з постачальниками відповідно до умов договору які, принаймні до сьогодні, «Титан-Кіровоград» не порушував. «Вказівок «зверху» до нас не поступало. А як паливники отримали цей договір то це питання до них, в ProZorro все чітко видно. Від нас там мало що залежить. Поза межами тендерних закупок працюємо з іншими постачальниками», – повідомив Вісяников.

Незважаючи на практику активного демпінгу мали місце й випадки часткового зниження ціни. Зокрема остання масштабна закупівля палива від КП «Електротранс» передбачала придбання підприємством 360 тисяч літрів дизельного пального ДП-Л-Євро5-ВО. Запропонувавши на аукціону ціну 24,45 грн/л ТОВ «Титан-Кіровоград» менш ніж за півтора місяці спочатку підняв ціну до 28,5 грн/л, а потім, ще через два місяці, скинув її до 28 гривень за літр встановивши планку недоотриманого «дизеля» на рівні 41,17 тисяч літрів.

Менеджер напрямку моніторингу закупівель Інституту аналітики та адвокації Олена Дмитренко наголошує, демпінг від учасників закупівель негативно впливає в першу чергу на самого замовника, який у підсумку недоотримує необхідний йому товар. Враховуючи, що комунальники самі не відстоюють власні права можна припустити, що їх подібна ситуація цілком влаштовує.

«Нажаль, з часом на торги таких замовників просто перестануть ходити інші учасники знаючи, тут є свій фаворит», – резюмує експерт. Важливі деталі Для місцевих споживачів пальне для продажу, виробництва кременчуцького ПАТ «Укртатнафта» з групи «Приват», ТОВ «Титан-Кіровоград» закупає у ТОВ «Укрнафтаком» все того ж Миколи Грицая. Цікаво, що в 2017 році міський голова Кропивницького Андрій Райкович також входив до числа співзасновників фірми «Укрнафтаком», однак числився там не довго, лише чотири місяці.

Показати більше

Схожі статті

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *